Välkommen till min allra senaste blogg!

Du är nu inne på en blogg, där jag inte gör anspråk på att ta upp all världens problem, men som fyller en lucka i mitt bloggande, som för övrigt handlar om min hemmiljö och arbetet med mitt hus, om mina höns och om lokala förhållanden.











måndag 18 november 2013

Bra sagt om kvinnors obetalda arbete

....på P1 nyss apropå kvinnors låga garantipensioner på mellan 5 tkr och 7 tkr / månad netto, nämligen


"vi väljer inom ramen för vad vi anser vara möjligt". 

Detta apropå att kvinnor jobbar mer obetalt med hem och barn och att kvinnor (vet ej om det gäller globalt, i t ex EU eller i Sverige) under ett yrkesliv i snitt tjänar ca 3,5 mkr mindre än män.

Vad blir då slutsatsen av detta? I mitt tycke att höja garantipensionen radikalt. Förmodligen behövs då även andra kraftfulla reformer för att finansiera detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar